Obetí internetových podvodníkov v čase koronavírusu pribúda! Tieto rady vám pomôžu nenaletieť…

Na obrázovke sú dva počítače, z ktorých vychádzajú ruky - jedna drží platobnú kartu a druhá nákupnú tašku.
Počet falošných e-shopov narastá, preto si vyberajte len tie overené a osvedčené.
Foto: pixabay.com

Slovenská sporiteľňa (SLSP) zaznamenala zvýšený počet sťažností klientov, ktorí sa stali obeťou internetových podvodníkov. Tí lákajú peniaze od ľudí prostredníctvom falošných e-shopov. Obchody najčastejšie predávajú ochranné rúška či respirátory, dezinfekciu, ale aj ďalší tovar. Súčasne banka aj naďalej upozorňuje klientov na podvodné e-maily, ktorými sa hackeri snažia získať prístupové heslá k elektronickému bankovníctvu klientov či k číslam ich platobných kariet.

„Aktivita podvodníkov v online priestore sa v aktuálnej kríze čoraz viac zintenzívňuje. Preto klientom odporúčame, aby boli obozretní a dávali si pozor a nebezpečné e-shopy, v ktorých nakupujú. Súčasne im radíme, aby pri nakupovaní online uprednostnili platbu kartou na internete pred prevodom peňazí na účet. Sú tak chránení pre prípad nedodania tovaru, vysvetľuje Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Čo robiť, ak som naletel podvodníkovi?

„V prípade platieb na internete kartou banka vynaloží maximálne úsilie, aby ľudia pri žiadosti získali svoje financie naspäť. Umožňujú nám to pravidlá kartových spoločností. Tie chránia držiteľa karty v prípade nedodaného tovaru alebo neposkytnutej služby a zaväzujú obchodníka prijímajúceho karty platbu vrátiť, či odškodniť držiteľa karty iným spôsobom. Pravidlá sa vzťahujú rovnako na debetné aj kreditné karty, mierne rozdiely sú len v lehotách jednotlivých kartových spoločností. Žiadosti prijímame cez pobočku alebo telefonicky cez klientske centrum,“ vysvetľuje Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Žiadosti o sprostredkovanie vrátenia peňazí sa riadia pravidlami kartových spoločností. Klient sa môže obrátiť na banku so žiadosťou po uplynutí lehoty dodania tovaru. Stačí predložiť popis tovaru či služby a dátum, kedy mal byť tovar doručený resp. služba poskytnutá, tiež preukázať snahu o riešenie nedodaného tovaru či služby s obchodníkom, teda napríklad e-mailovú komunikáciu.

Päť tipov ako bezpečne nakupovať na internete:

  1. Ak v e-shope nakupujete po prvýkrát, skúste obchodníka kontaktovať (napríklad ohľadom dostupnosti či parametrov produktu) e-mailom alebo telefonicky ešte pred nákupom. Seriózne e-shopy s klientmi komunikujú. Ak kontakt na obchodníka na webstránke nenájdete, zbystrite pozornosť.
  2. Prečítajte si recenzie. Aktuálne je možné vyhľadať si recenzie na obchodníkov veľmi jednoducho cez sociálne site či internetové vyhľadávače. Súčasne už existujú aj webstránky, ktoré na podvodné e-shopy upozorňujú.
  3. Samozrejmosťou je, že klient by mal nakupovať iba v zabezpečených e-shopoch. Znamená to, že v adresnom riadku by mala byť ikona zámočku a certifikát https.
  4. Nakupovať odporúčame iba zo zabezpečených sietí, teda nevyužívať verejné wifi siete.
  5. Pravidelne si sledujte obraty, v prípade neoprávnenej platby obratom kontaktujte call centrum banky.

Pozor aj na podvodné e-maily a falošné webstránky

V čase celosvetovej pandémie koronavírusu sa podvodníci pokúšajú zneužiť situáciu. Slovenská sporiteľňa upozorňuje na podvodné e-maily, ktorými sa podvodníci snažia získať prístupové heslá k elektronickému bankovníctvu klientov, ako aj k číslam ich platobných kariet. Súčasne aj na falošnú webstránku, ktorá vzbudzuje dojem, že ide o skutočnú prihlasovaciu stránku do Georgea od Slovenskej sporiteľne. Upozorňuje preto klientov, aby boli obozretní a neklikali na linky v podozrivých e-mailoch. Banka nikdy nepožaduje informácie o účtoch, telefónnych číslach, prihlasovacích údajoch, kódoch do služieb elektronického bankovníctva alebo o platobných kartách.

Meno odosielateľa podvodného e-mailu sa síce tvári, že je od Slovenskej sporiteľne, ale keď sa klient pozrie dôkladne, zistí, že ide o falošnú adresu. Predmet správy je „Slovenska Sporitelna“ alebo „Platba vratena“. Celá správa je v slovenskom jazyku, klienta vyzýva, aby klikol na link a následne zadal citlivé údaje. Takýto e-mail odporúčame (bez otvorenia) vymazať. E-mailová adresa odosielateľa aj predmet e-mailu sa však môžu meniť. Podvodné e-maily súčasne odkazujú na falošnú webstránku, ktorá vzbudzuje dojem, že ide o úvodnú stránku Georgea Slovenskej sporiteľne. Pri pohľade do adresného riadku je však zrejmé, že ide o podvodnú adresu.

Všetky pokusy o podvod banka aktívne preveruje, a ak zistí podozrivé aktivity, podniká kroky na zabránenie vzniku škody.

Ako sa môžem brániť?

  • Nevypĺňajte žiadne údaje o platobnej karte ani nezadávajte žiadne SMS-kódy na odblokovanie účtu a podobne. SLSP nikdy nepožaduje informácie o účtoch, telefónnych číslach, prihlasovacích údajoch, kódoch do služieb elektronického bankovníctva alebo o platobných kartách.
  • Neklikajte na linky v e-mailoch, ktorým nedôverujete alebo ich nepoznáte. Prihlasujte sa len z oficiálnej stránky banky, resp. priamo cez adresu https://george.slsp.sk
  • Vždy si skontrolujte, či má stránka v adresnom riadku symbol zabezpečenia – ikona zámky a protokol https, ako aj adresu. Kliknutím na zámku si zobrazíte bezpečnostný certifikát s informáciami, pre koho je vydaný. Ak sa tam nachádza login.slsp.sk, ste sa na správnej adrese. V prípade, že ikona zámky chýba alebo je certifikáť vydaný pre inú adresu, neprihlasujte sa. Nachádzate sa na falošnej stránke. Nevpisujte a nezadávajte žiadne údaje.
  • V prípade pochybností nevpisujte na stránke žiadne svoje údaje ako sú prihlasovacie meno a heslo.
  • V prípade vyplnenia údajov kontaktujte Klientske centrum. Útočníci môžu zneužiť vaše prihlasovacie meno a heslo do Internetbankingu na vykonanie transakcií.
  • Ak zistíte na účte podozrivé transakcie, okamžite sa skontaktujte s bankou. V prípade SLSP sú čísla nasledovné 0850 111 888, 0915 111 888 alebo 0910 111 888.