Ľudia so zdravotným postihnutím majú sťažené možnosti bojovať za svoje záujmy, ale aj dosiahnuť na bežný životný štandard, aký má k dispozícii väčšinová spoločnosť. Neraz im v tom bráni ich ťažké zdravotné postihnutie, dostupné a prístupné vzdelanie, bývanie, zdravotná starostlivosť či pracovné uplatnenie.
Mnohé sa v našej spoločnosti deje bez prihliadnutia na špecifické potreby ľudí so zdravotným postihnutím. Aby nám išlo presadzovanie životných podmienok lepšie, aby sme vydobyli lepšie podmienky aj pre tých, ktorí na presadzovanie nemajú danosti, aby sa zlepšovali podmienky pre všetkých ľudí so zdravotným postihnutím, aby nás spoločnosť akceptovala ako jej plnohodnotných členov, založili sme rôzne občianske združenia alebo iné formy spoločenstiev. Máme spoločný cieľ: „Zlepšovať život ľudí so zdravotným postihnutím.“
To však neraz nejde bez toho, aby sme realizovali verejné kampane bojujúce za zmenu. Aby sme rokovali s politikmi na parlamentnej, ale aj regionálnej úrovni. Zmena všeobecných pravidiel, teda zákonov, vyhlášok a ďalších predpisov vedie k dosahovaniu nášho cieľa.
Samozrejme hájime aj záujmy ľudí so zdravotným postihnutím na individuálnej úrovni. Intervenujeme na Úradoch práce sociálnych vecí a rodiny, mestských a regionálnych odboroch sociálnych vecí, v obecných zastupiteľstvách, ale aj priamo u jednotlivých sociálnych pracovníkov a veľa ďalšieho.
My nie sme lobisti!
V súčasnosti je v Národnej rade SR návrh zákona, ktorý môže našu činnosť v tejto oblasti výrazne sťažiť. Návrh pána poslanca A. Lučanského (SNS), ktorý upravuje aj Zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov, ktorým sa riadi fungovanie aj nášho združenia, zavádza povinnosť registrovať organizácie ako lobistov, ktoré priamo alebo nepriamo ovplyvňujú rozhodovanie verejných činiteľov a osôb, ktoré pre nich robia analýzy a rôzne iné podklady. Zároveň zavádza povinnosť zostavovať výkaz o transparentnosti, ktorý obsahuje prehľad darcov a podporovateľov mimovládnych neziskových organizácií a občianskych združení.
Návrh však nedefinuje, čo sa rozumie pod pojmom lobing. Tak sa môže stať, že posudzovanie registrovým úradom, ktorým je okresný úrad a ministerstvo vnútra, nebude mať jasné pravidlá. Z toho vyplýva voľnosť výkladu, ktorá nie je dobrá vo vzťahu štátneho orgánu k občanom krajiny. Zároveň sa zavádzajú sankcie, ktoré môžu viesť k zrušeniu občianskeho združenia ministerstvom vnútra bez rozhodnutia súdu z dôvodu nesplnenia administratívnych náležitostí alebo z dôvodu nezaplatenia udelenej pokuty.
Združenia a organizácie, ktoré budú vykonávať činnosť priamo alebo nepriamo ovplyvňujúcu verejného funkcionára, predstaviteľa ústredného štátneho orgánu a ďalších verejných činiteľov, ako aj osôb poskytujúcim poradenstvo, vypracúvajúcich analýzy a iné podporné činnosti, budú označené ako organizácie vykonávajúce lobing.
Lobing nie je v našich zákonných predpisoch nijako definovaný. Takáto organizácia sa bude musieť zapísať do registra a štvrťročne vypracovať výkaz o aktivitách, ktoré priamo alebo nepriamo ovplyvňovali rozhodovanie verejného činiteľa a ďalších osôb podľa definície.
To však enormne zvýši administratívnu záťaž, nehovoriac o nejasnosti toho, čo sa má do výkazu uvádzať.
Rovnako ako v prípade výkazu o darcoch sú stanovené pokuty až z možnosťou zrušenia občianskeho združenia Ministerstvom vnútra SR bez rozhodnutia súdu alebo súdom pri iných organizáciách.
Návrh nestanovuje žiadne také ani obdobné povinnosti pre súkromné spoločnosti, náboženské združenia, cirkvi, športové kluby a podobne.
V uvedenom návrhu vidíme priame ohrozenie pre časť aktivít našej organizácie, ako aj zásah do občianskych práv, ktoré nám všetkým garantuje Ústava Slovenskej republiky.
Práca v prospech ľudí so zdravotným postihnutím sa môže prijatím tejto úpravy stať veľmi ťažká a v niektorých oblastiach až nemožná, ak nemá hroziť riziko pokút až zrušenia ich organizácie.
Ján Podolinský
predseda Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska