Možnosti podpory žiakov a študentov so zrakovým postihnutím pri vzdelávaní asistenčnými technológiami

Asistenčná technológia (ďalej AT) je technické, hardvérové alebo softvérové zariadenie kompenzujúce osobám dôsledky vyplývajúce zo zdravotného postihnutia v oblasti fyzických a kognitívnych schopností.

Cieľom asistenčných technológií je čiastočne alebo úplne odstrániť bariéry vyplývajúce zo zdravotného postihnutia. V prípade ľudí so zrakovým postihnutím (ZP) sa AT snažia nahradiť chýbajúci zrakový vnem a tak sprostredkovať výpadok v príjme informácií z okolia, ktoré bežne vnímame zrakom. Nejde len o čítanie, ale aj o vnímanie svetla, farieb a priestoru okolo seba.

Existencia a dostupnosť asistenčných technológií neznamená automaticky samostatnosť človeka so zrakovým postihnutím. Nie každý dokáže plnohodnotne využívať všetky poskytované funkcie. AT sú neraz technicky zložité zariadenia, ktoré si vyžadujú dlhý nácvik ich obsluhy. Na druhej strane, zrakové postihnutie sa neraz spája s inými pridruženými zdravotnými či kognitívnymi problémami. Nie každý, komu by AT pomohla skvalitniť život, má predpoklady pre jej plnohodnotné využitie. Avšak aj využitie malého zlomku funkcií danej AT prispeje ku skvalitneniu života konkrétneho človeka.

Človek so zrakovým postihnutím využíva kompenzačné pomôcky a asistenčné technológie vo chvíľach, keď pociťuje potrebu nahradenia straty zraku. To má za následok stav, kedy zrakovo postihnutý vlastní niekoľko rôznych pomôcok a využíva ich podľa aktuálnej situácie.

Aké kompenzačné, zdravotnícke alebo iné pomôcky sa dajú využiť pri vzdelávaní slabozrakého študenta?

  1. Optické lupy – príložné, jedno- a viacriadkové, s možnosťou podsvietenia;
  2. Monokulár – optický ďalekohľadový systém;
  3. Špeciálne okuliarové šošovky – vyrábané na mieru;
  4. Hrubá čierna fixka – slúži na poznámky do zošita;
  5. Didaktické pomôcky s výrazným kontrastom a značením výraznými popismi;
  6. Elektronické čítacie lupy – prenosné alebo stolové s možnosťou pohľadu do blízka i do diaľky;
  7. Diktafón na rýchlu tvorbu poznámok;
  8. Osobný počítač s asistenčnou technológiou pre zväčšenie a farebnú úpravu obrazu;
  9. Kancelársky balík aplikácií pre spracovanie dokumentov a tabuliek;
  10. OCR aplikácia pre prevod skenovaných a neprístupných textov do prístupnej formy;
  11. Multifunkčné zariadenie pre skenovanie a tlač v čiernotlači;
  12. Webová alebo iná kamera pripojená k PC s AT pre snímanie tabule a priblíženie jej obsahu;
  13. Mobilný telefón s OS s asistenčnou technológiou pre zväčšenie a farebnú úpravu obrazu na displeji;
  14. Biela orientačná palica – v prípade problémov s orientáciou v priestore.

Kompenzačné, zdravotné alebo iné pomôcky, ktoré možno využiť pri vzdelávaní nevidiacich:

  1. Biela orientačná palica;
  2. Vodiaci pes;
  3. Osobný počítač s asistenčnou technológiou čítačom obrazovky s hlasovým výstupom;
  4. Kancelársky balík aplikácií pre prácu s dokumentmi a tabuľkami;
  5. LAMBDA – aplikácia pre matematiku;
  6. OCR aplikácia pre prevod skenovaných a neprístupných textov do prístupnej formy;
  7. Multifunkčné zariadenie pre skenovanie a tlač v čiernotlači;
  8. Diktafón na rýchlu tvorbu poznámok;
  9. Mobilný telefón s asistenčnou technológiou čítačom obrazovky;
  10. Mechanický písací stroj na Braillovo písmo;
  11. Hmatový displej aj v kombinácii s brailovým zápisníkom;
  12. Tlačiareň na tlač Braillovým písmom;
  13. Pravítko, trojuholník, uhlomer a kružidlo s reliéfnym značením;
  14. Didaktické pomôcky s reliéfnym povrchom alebo 3D spôsobom priblíženia vlastností objektov.

Asistenčné technológie napomáhajú integrácii človeka so zrakovým postihnutím do spoločnosti. Umožňujú mu plnohodnotne tráviť voľný čas, vzdelávať sa, navštevovať kultúrne, športové, ale aj rekreačné zariadenia. Aby to bolo možné v čo najväčšej miere, je dôležité poznať jednotlivé technológie, ich možnosti, dostupnosť, naučiť sa ich ovládať. V súčasnosti existuje mnoho kompenzačných pomôcok, ktoré môže človek so zrakovým postihnutím využívať. Je vhodné, aby o týchto možnostiach vedeli aj pedagógovia, ktorí sa stretávajú so žiakmi a študentmi so ZP.

Pedagógovia, ktorí vyučujú žiakov a študentov so zrakovým postihnutím na bežných základných a stredných školách, môžu získať metodickú, ale aj inú pomoc v Centrách špeciálno-pedagogického poradenstva v Levoči (https://www.poradna.nevidiaci.sk/) a CŠPP pri Spojenej škole internátnej pre deti so zrakovým postihnutím (https://svrcia.edupage.org/) alebo v najbližšom Centre psychologicko-pedagogického poradenstva a prevencie. Pomoc s nácvikom priestorovej orientácie, integrácie do kolektívu a ďalšiu „operatívnu“ pomoc môžu pedagógovia, škola, rodičia, ale aj samotné deti získať v Únii nevidiacich a slabozrakých Slovenska (https:unss.sk/).

Poznámka: Text vznikol v rámci projektu „Možnosti podpory zrakovo postihnutých žiakov a študentov asistenčnými technológiami“. Projekt podporila spoločnosť SK-NIC grantom z programu Výzva Fondu SK-NIC pre malé projekty 2022.

Pozvánka

Pozývame Vás na semináre / webináre, ktoré sa uskutočnia v Košiciach (september), Žiline (október) a Bratislave (november), ale aj online formou. Účastníci seminára obdržia publikáciu zaoberajúcu sa danou problematikou.

Pre účasť sa zaregistrujte na nasledujúcom odkaze:

https://forms.gle/nqP6Y7ffcabonwu79

Počet miest je obmedzený!