N2n 1. Úvod Program N2n slúži na vytváranie virtuálnych lan sietí. Jednoducho povedané lokálnych sietí. Môže sa to hodiť v situácii ak nemáte verejnu ip a chcete si zahrať napríklad hru ktorá takúto sieť vyžaduje prípadne si môžete takto nazdieľať cez klasické windows zdieľanie súbory a jednoducho ich kopírovať z jedného počítača na druhý. 2. Inštalácia Program n2n gui sa inštaluje ako bežná windows aplikácia a preto ju tu nebudem detailne opisovať. Za zmienku však stojí v poslednom kroku inštalácia Tap adaptéra. V závere inštalácie sa vás program opýta či chcete povoliť inštaláciu tap adaptéra ak ju povolíte, windows môže namietať že ovládač nieje certifikovaný ale vždy odklikajte všetky dialógy s voľbou pokračovať až kým sa všetky ovládače nenainštalujú. 3. Pripojenie k sieti Po spustení N2n sa vám v systray objaví ikona s jawsom sa na tieto ikony najrýchlejšie dostaneme ins+F11 potom si nájdeme túto ikonu s názvom n2n gui v zozname a odentrujeme. Teraz sa nám otvorí kontextová ponuka, nájdeme tu tieto položky zobraz nastavení, o programu a konec. Odentrujeme položku zobraz nastavení, zobrazí sa nám dialóg v ktorom nájdeme tieto prvky: Prvé políčko v poradí tabulátora je adresa servera, ktorá je už vyplnená a preto ju nebudeme meniť. Druhé políčko je port cez ktorý budeme komunikovať so serverom, toto políčko je tiež už vyplnené a preto preideme na ďalšie políčko. S názvom pridelená ip: Tu zadáme virtuálnu ip adresu pod ktorou budeme na našej sieti vystupovať. Moja je napríklad v tvare: 10.1.2.1 Pozor! Táto adresa musí mať pre každého ďalšieho užívateľa koncové číslo rozdielne, preto ak budete sa spájať s ďalším užívateľom tak sa treba dohodnúť vopred sním na ktorej adrese je on a na ktorú sa môžete pripájať vy. Príklad: Ak je moja adresa 10.1.2.1, tak ďalší užívateľ môže mať napríklad adresu 10.1.2.2, teda koncové číslo sa musí zmeniť, pretože obaja užívatelia v jednej sieti nemôžu mať rovnakú ip, ostatné čísla by sa však mali v rámci jednej lan siete zhodovať. Takto sa môže v rámci jednej siete spojiť až 255 užívateľov. Ďalšie dve políčka sú pre meno skupiny a heslo, tu zadáte meno vašej siete a heslo, tieto údaje sú pre všetkých užívateľov ktorí sa budú k vašej sieti pripájať rovnaké. Ak ste zadali všetky údaje môžete sa presunúť na tlačidlo ok a týmto je nastavenie ukončené. V tomto dialógu sa nachádzajú ešte tlačidlá zrušiť a rozšířené, v tomto dialógu rozšířené sa nachádzajú ďalšie nastavenia, ktoré v prípade ak nastanú nejaké problémi v komunikácii po sieti vám môžu pomôcť pri riešení problémov, ale vo väčšine prípadoch tieto nastavenia nieje nutné meniť, ale v prípade záujmu sa môžme pri týchto nastaveniach zastaviť a potom ich aj môžem doplniť do tohto handoutu. Po ukončení programu sa nastavenia ktoré sme spravili zachovajú, takže pri opätovnom spustení programu ich už nemusíte meniť iba v prípade, že by ste sa chceli pripájať na inú virtuálnu sieť. Budete okamžite pripojený k vašej virtuálnej lan sieti a môžete s kamarátmi hrať hry, zdieľať súbori a vlastne čo koľvek tak ako keby ste to robili na vašej domácej sieti. Funkčnosť spojenia si môžeme overiť tak, že si spustíme príkazový riadok windowsu najrýchlejšie sa to dá stlačením skratky win+R a napísaním cmd. Po zobrazení konzoli napíšeme príkaz ping so svojou virtuálnou ip alebo môžeme napísať aj adresu protistrany ak sa k našej sieti niekto pripojil. Príklad: ping 10.1.2.1 Takto zisťujeme naše spojenie ak sme pripojení na tejto adrese mal by sa zobraziť takýto výstup: Příkaz PING na 10.1.2.1 s délkou 32 bajtů:Odpověď od 10.1.2.1: bajty=32 čas < 1ms TTL=128Odpověď od 10.1.2.1: bajty=32 čas < 1ms TTL=128Odpověď od 10.1.2.1: bajty=32 čas < 1ms TTL=128Odpověď od 10.1.2.1: bajty=32 čas < 1ms TTL=128Statistika ping pro 10.1.2.1:Pakety: Odeslané = 4, Přijaté = 4, Ztracené = 0 (ztráta 0%),Přibližná doba do přijetí odezvy v milisekundách: Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Průměr = 0ms Ak sa vám zobrazí takýto výstup znamená to, že spojenie na vašej strane funguje korektne. Takýmto spôsobom sa dá zistiť aj to či funguje spojenie na protistrane, stým, že koncové číslo zmeníme na také ktoré zodpovedá protistrane ktorú chceme overovať. Po skončení práce v príkazovom riadku ho ukončíme príkazom: exit 4. Záver Verím, že vám tento program bude užitočným pomocníkom, pri prenášaní súborov či hraní hier.