Elektronická pošta: program Mozilla Thunderbird

 

Čo je to?

 

Mozilla Thunderbird je program slúžiaci na prijímanie a odosielanie emailov. Vyvíja ho spoločnosť Mozilla pod slobodnou licenciou. Je známy dobrou stabilitou a bezpečnosťou a v neposlednom rade aj dobrou prístupnosťou pre zrakovo postihnutých. Prostredníctvom doplnkov je možné rozšíriť jeho funkcionalitu napr. o kalendár, pripomienky, či lepšie vyhľadávanie.

 

                Softvérové nároky

 

Mozilla Thunderbird beží pod Windows 2000 a vyšším, pod MacOSX a pod Linuxom s grafickým prostredím Gnome. Pre správne fungovanie s čítačmi obrazovky vo Windows je treba mať JAWS 11.0 a novší alebo najnovšiu verziu NVDA.

 

Prvé spustenie

 

Pri prvom spustení po inštalácii sa otvorí uvítací dialóg, kde máme možnosť vytvoriť si emailové konto alebo importovať už existujúce. Odporúčame vytvárať kontá na gmaili, ktorý je funkčný, spoľahlivý a poskytuje veľa miesta pre ukladanie elektronickej pošty. Pred začatím práce so samotným Thunderbirdom je teda vhodné vytvoriť konto cez web.

Uvítací dialóg:

·          môžeme si pohybom tabulátorom pozrieť možnosti, ktoré poskytuje

·          ak už máme vytvorenú emailovú adresu, aktivujeme tlačidlo "Toto preskočiť a použiť moju existujúcu e-mailovú adresu"

·          otvorí sa okno "Nastavenie poštového účtu"

·          do polí "Vaše meno", "E-mailová adresa" a "heslo" vyplníme príslušné údaje. Je vhodné upozorniť, že e-mailová adresa nemôže obsahovať diakritiku a medzery.

·          môžeme začiarknuť "Zapamätať si heslo" a aktivujeme tlačidlo "Pokračovať"

·          - Thunderbird teraz zisťuje, či je adresa a heslo správne. Ak áno, v dialógovom okne pribudne zopár možností, môžeme si ich prejsť Tabom/Shift+Tabom.

·          zaujímavou s pribudnutých možností je prepínač určujúci spôsob vytvorenia účtu. Ak je nastavený na hodnotu "IMAP (vzdialené priečinky)", pošta sa bude ukladať na server aj na disk. Ak ju však zo servera odstránime, bude pri spustení Thunderbirdu odstránená aj z lokálneho disku. Ak ho prepneme do polohy "POP3 (uchováva poštu na disku počítača)", pošta sa bude ukladať len na lokálny disk, na serveri ostane len vtedy, ak to Thunderbirdu nariadime príslušným nastavením. V prípade Gmailu odporúčame prvú možnosť.

·          môžeme aktivovať tlačidlo "Vytvoriť účet"

·          ak všetko prebehne v poriadku, okno sa zatvorí a budeme sa nachádzať v hlavnom okne Thunderbirdu. Tam je dobré ešte v strome priečinkov rozbaliť práve vytvorené konto a prejsť do priečinka "Doručená pošta"

 

Užitočné nastavenia

 

Program Mozilla Thunderbird je do značnej miery prístupný aj v pôvodnej konfigurácii, pre lepšiu navigáciu a konfort je však dobré niektoré nastavenia zmeniť.

 

                Zobrazenie (ponuka "Zobraziť"

 

·          podponuka "Panely s nástrojmi": môžeme zrušiť "rýchly filter"

·          podponuka "Rozmiestnenie": deaktivujeme "Panel správy". Na tomto paneli sa zobrazuje ukážka e-mailu, na ktorom sa práve nachádzame šípkou. Pre vidiacih je to pomerne užitočná funkcia, zrakovo postihnutým však komplikuje navigáciu v hlavnom okne

 

                Nastavenia funkcionality

 

Nastavenia všetkého druhu sa nachádzajú v ponuke "nástroje", väčšina tých, ktoré potrebujeme meniť, pod položkou "Možnosti...".

 

Nastavenia možností:

·          v sekcii "Všeobecné" odčiarkneme "Pri štarte Thunderbirdu zobraziť stránku v oblasti správy"

·          v sekcii "Písanie správ" na karte "Všeobecné" odčiarkneme "Žiadať potvrdenie pri odosielaní správy pomocou klávesovej skratky"

·          v sekcii "Písanie správ" na karte "Pravopis" odčiarkneme "Povoliť kontrolu pravopisu počas písania". Ak je toto začiarknuté, je to veľmi rušivé pri pokuse o prečítanie rozpísanej správy

·          v sekcii "Prílohy" na karte "prijímané prílohy" môžeme prepnúť prepínač určujúci, kde sa budú prijaté prílohy ukladať tak, aby sa ukladali vždy na to isté miesto a program sa zakaždým nepýtal na umiestnenie. toto je však individuálne, nemusí každému vyhovovať

·          v sekcii "Spresnenie" na karte "Čítanie a zobrazenie" odporúčame zmeniť spôsob otvárania správ na "V novom okne správy". Pôvodné nastavenie niekedy spôsobuje problémy čítačom obrazovky

 

Nastavenie účtov:

·          v stromovom zozname vyhľadáme vetvu s našim účtom

·          v rámci nej prejdeme na sekciu písanie a adresovanie a možnosť "potom začať odpoveď pod citovaným textom" zmeníme šípkou na "potom začať odpoveď nad citovaným textom"

·          možnosť "A môj podpis umiestniť" zmeníme na "pod moju odpoveď (nad citovaný text)"

 

Nastavenia pri písaní správy:

·          zmeníme ich tak, že otvoríme okno s novou správou (ponuka Súbor/Nová/Nová správa) alebo použijeme skratku Ctrl+n

·          v ponuke "Zobraziť" deaktivujeme "Panel Formátovanie". Niekedy spôsobuje problémy čítačom obrazovky

·          v ponuke "Možnosti" deaktivujeme položku "Automatická kontrola pravopisu"

 

Opis rozhrania programu Mozilla Thunderbird

 

                Hlavné okno

 

Hlavné okno thunderbirdu pozostáva z viacerých prvkov, pričom obsahuje aj štandardný panel ponúk, kontextovú ponuku a stavový riadok.

Ak máme nakonfigurované emailové konto a riadili sme sa pokynmi opísanými vyššie, po spustení programu by sme sa mali nachádzať v priečinku "Doručená pošta". Kurzor je však umiestnený trošku nevhodne, preto aby sme sa dostali na zoznam e-mailov v rámci doručenej pošty, musíme stlačiť raz Shift+Tab. Teraz by sme už mali byť na zozname správ, po ktorom sa pohybujeme hornou a dolnou šípkou. Môžeme si všimnúť, že čítač obrazovky prečíta priložený súbor (prílohu), ak ho správa obsahuje, názov e-mailu (tzv. predmet), osobu, od ktorej sme e-mail dostali, či je správa neprečítaná a dátum, kedy bola správa odoslaná. So správami v tomto zozname môžeme robiť podobné úkony ako so súbormi v počítači, môžeme ich napr. skupinovo označovať a mazať.

Ak sa zo zoznamu správ pohneme tabulátorom, ocitneme sa na zozname kariet, ktorý má význam, ak máme nastavený Thunderbird tak, že otvára správy na kartách. Pre konfiguráciu opísanú vyššie je nadbytočný.

Ďalší tabulátor nás dostane na editačné pole "Hľadať", ktoré slúži na vyhľadávanie napísaného reťazca v správach. Je pri ňom uvedená aj klávesová skratka.

Ak máme vypnutý Rýchly filter, posledným v poradí tabulátora je strom so zoznamom priečinkov.

 

                    Zoznam poštových priečinkov

 

Na pohyb po ňom použijeme hornú a dolnú šípku, na rozbalenie a zbalenie položiek pravú a ľavú šípku. Pri pohybe po tomto zozname sa nám obsah priečinkov automaticky zobrazuje, ak teda budeme na priečinku "Odoslané správy", následný tabulátor nás presunie na zoznam odoslaných správ. Pri zapnutom Rýchlom filtri musíme stlačiť tabulátor dvakrát. Priečinky teda nie je potrebné žiadnym spôsobom potvrdzovať, stačí sa na daný priečinok dostať šípkou. Môžeme si kombináciou pohybu šípkami a tabulátorom /Shift+Tabulátorom precvičovať pohyb po priečinkoch a správach v rámci jednotlivých priečinkov. Ako je možné vydedukovať z predchádzajúceho textu, Thunderbird ukladá správy podľa odosielateľa do rôznych vopred určených priečinkov, pričom je možné vytvoriť si aj vlastné. Nasleduje stručný opis tých bežne používaných:

·          Doručená pošta: sem putujú všetky správy určené nám, ak pravidlá pre prijímanie neurčujú niečo iné

·          Rozpísané správy: tu sa v pravidelných intervaloch ukladajú správy počas ich písania, môžeme si sem rozpísané správy aj ukladať a dopísať ich neskôr

·          Odoslané správy: sem ide pošta, ktorú odosielame my

·          Spam: nevyžiadaná pošta, rôzne reklamy a "výhodné ponuky". Na Gmaili funguje rozoznávanie nevyžiadanej pošty vcelku spoľahlivo, občas je však vhodné pozrieť, či sa sem nedostala aj správa, ktorá patrí do doručenej pošty

·          Kôš: sem idú odstránené správy

·          S hviezdičkou: sem idú správy, ktoré si "ohviezdičkujeme" a pri hromadnom odstraňovaní ich program neodstráni

 

                    Ponuky v programe Mozilla Thunderbird

 

Okrem spomínaných prvkov hlavného okna v poradí Tabulátora program obsahuje aj panel ponúk a kontextové ponuky k jednotlivým prvkom. Panel ponúk sa dynamicky mení podľa toho, či sa nachádzame v hlavnom okne, v okne správy či v okne adresára.

Nasleduje stručný opis užitočných položiek panela ponúk:

·          Súbor: práca so súbormi/správami. Prostredníctvom tejto ponuky môžeme uložiť vybrané správy na disk, následne ich otvoriť, prijať poštu zvlášť pre jednotlivé účty, ak ich máme nainštalovaných viac, či odoslať ešte neodoslané správy. Zaujímavé možnosti ponúka tiež podponuka "Nový objekt"

·          Upraviť: ponuka obsahuje podobné možnosti ako rovnomenné ponuky v Prieskumníku či textovom editore. Špecifické pre e-mail sú podponuky Vybrať (umožňuje vybrať skupinu správ) a Hľadať (umožňuje hľadať v správach, adresách či opakovať hľadanie)

·          Zobraziť: určuje, ktoré časti a akým spôsobom sa majú zobraziť v jednotlivých oknách Thunderbirdu. Zaujímavé položky sme už spomenuli pri nastavovaní.

·          Prejsť na: ponuka umožňuje prejsť na správu alebo priečinok podľa kritérií (prečítaná/neprečítana, s hviezdičkou...). Ponuka je zaujímavá hlavne kvôli klávesovým skratkám, ktoré sú pri položkách uvedené a zručnému používateľovi Thunderbirdu môžu výrazne urýchliť prácu.

·          Správa: manipulácia so správami, väčšina položiek má uvedené klávesové skratky. Podrobnejšie sa im budeme venovať nižšie.

·          Nástroje: konfigurácia Thunderbirdu, účtov, doplnkov...

 

                    Stavový riadok Thunderbirdu

 

V hlavnom okne môžeme z neho získať informácie o tom, či pracujeme online, počet neprečítaných správ a celkový počet správ. napr. "momentálne ste v režime Online, neprečítaných: 0, celkovo: 33". V adresári sa dozvieme názov vybraného adresára a počet kontaktov v ňom.

 

 

Práca so správami

 

                Čítanie správ

 

Za predpokladu, že sme vytvárali konto na Gmaili, mali by sme mať v priečinku Doručená pošta zopár uvítacích e-mailov. Ak je priečinok Doručená pošta prázdny, môžeme na novovytvorenú adresu poslať skúšobný e-mail.

Správu, na ktorej sa nachádzame šípkou, si prečítame tak, že na nej stlačíme enter. Po chvíli sa otvorí okno so správou, v ktorom môžeme použiť štandardné čítacie príkazy. Po prečítaní môžeme okno zatvoriť pomocou Escape alebo Alt+F4 a mali by sme sa nachádzať späť na zozname správ v Doručenej pošte.

 

                Odpovedanie na správy

 

Ak nám niekto pošle správu, na ktorú by sme radi odpovedali, nájdeme si ju v zozname a použijeme položku Odpovedať z ponuky Správa. Môžeme si všimnúť, že je pri nej uvedená aj klávesová skratka CTRL+r. Po aktivovaní položky sa otvorí okno s odpoveďou, pričom kurzor bude na editačnom poli, do ktorého už môžeme písať text odpovede. Na prípadné opravy/úpravy textu použijeme štandardné príkazy na pohyb a úpravu textu. Po napísaní odpovede môžeme správu odoslať prostrednictvom ponuky Súbor a položky "Odoslať" (skratka CTRL+Enter).

Na správu môžeme odpovedať aj počas jej čítania rovnakým spôsobom, po odoslaní odpovede však ešte ostane otvorené okno s pôvodnou správou.

Pri odpovedi sa pred pôvodný predmet správy pridá reťazec "re: ". Slúži to na odlíšenie odpovede od pôvodnej správy. Je to skratka anglického reply, čo znamená odpoveď. Ak budeme medzi sebou viacnásobne pokračovať v odpovedaní na danú správu, Re: sa za normálnych okolností pridá len raz

 

                Písanie a preposielanie správ

 

Ak chceme napísať novú správu, postup je nasledovný:

·          v ponuke SPráva zvolíme položku Nová správa. Všimnime si pre budúcnosť aj klávesovú skratku

·          otvorí sa okno Nová správa, v ktorom sme na editačnom poli "Komu". Sem napíšeme e-mailovú adresu príjemcu správy. Môžeme napísať aj časť mena alebo adresy, ak ho už máme medzi kontaktmi a Thunderbird doplní zvyšok

·          tabulátorom prejdeme na editačné pole "Predmet". Toto je niečo ako názov správy, to, o čom správa bude (napr. Pozdrav, žiadosť o zamestnanie...)

·          ďalší tabulátor nás dostane do tzv. tela správy, kde už môžeme písať samotný text. Na prezretie či prípadnú úpravu použijeme štandardné prikazy na čítanie a upravovanie

·          na odoslanie použijeme položku Odoslať z ponuky Súbor (CTRL+Enter)

·          ak nás pri písaní správy niečo vyruší a chceme ju uložiť, môžeme namiesto položky Odoslať použiť položku Uložiť (CTRL+s). Správa sa bude nachádzať v priečinku Rozpísané správy, z ktorého ju môžeme neskôr otvoriť Enterom a pokračovať v písaní

 

Okrem napísania novej správy či odpovedania na správu, ktorá bola poslaná nám, môžeme prijatú správu tiež preposlať niekomu ďalšiemu. Postup je veľmi podobný ako pri novej správe:

·          v ponuke SPráva zvolíme položku Odoslať ďalej. Všimnime si pre budúcnosť klávesovú skratku

·          otvorí sa okno Nová správa, v ktorom sme na editačnom poli "Komu". Sem napíšeme e-mailovú adresu príjemcu správy. Môžeme napísať aj časť mena alebo adresy, ak ho už máme medzi kontaktmi a Thunderbird doplní zvyšok

·          tabulátorom prejdeme na editačné pole "Predmet". Všimnime si, že pred pôvodný predmet správy nám pribudol reťazec "Fwd: ". Ten príjemcovi oznamuje, že sa jedná o preposlanú správu. Je to skratka z anglického forwarded = preposlané. Predmet teda vyplniť nemusíme

·          ďalší tabulátor nás dostane do tela správy, kde môžeme napísať prípadný komentár k preposlanej správe, nie je to však nutné. Na prezretie či prípadnú úpravu použijeme štandardné prikazy na čítanie a upravovanie.

·          pod našim komentárom je zobrazený pôvodný obsah preposielanej správy

·          na odoslanie použijeme položku Odoslať z ponuky Súbor (CTRL+Enter)

 

                Posielanie správ viacerým príjemcom

 

Správy, ktoré odosielame nemusia mať len jedného príjemcu. Ak by sme napr. chceli poslať blízkym pozdrav z dovolenky, v okne Nová správa môžeme postupovať nasledovne:

·          do editačného poľa "Komu:" napíšeme adresu prvého príjemcu

·          ďalšie adresy pridáme tak, že namiesto tabulátora, ktorý sme použili v predchádzajúcich prípadoch, stlačíme enter, čím sa nám vytvorí nový zoznamový rámik a prázdne editačné pole "Komu:", do ktorého môžeme napísať ďalšiu adresu.

·          postup opakujeme, kým naša správa obsahuje všetkých, ktorým chceme pozdrav odoslať. Môžeme si všimnúť, že ak sa budeme vracať Shift+Tabom môžeme prípadne opraviť či odstrániť jednotlivé adresy

·          po poslednom príjemcovi už môžeme pokračovať stlačením tabulátora. Postup je už potom rovnaký ako pri posielaní správy jednému príjemcovi

Predstavme si, že pozývame kamarátov na chatu. Organizačný tím sa skladá z dvoch ľudí - nás a ďalšej osoby. Ak by sme pozvanie poslali spôsobom opísaným vyššie, ostatní by mali možnosť zistiť všetky ďalšie adresy, na ktoré správa išla a podľa toho sa rozhodnúť, či pozvanie príjmu. Toto sa dá vyriešiť nasledovne:

·          ak sa v okne Nová správa nachádzame na poli "Komu:" Shift+Tab nás presunie na rovnomenný zoznamový rámik. Ten určuje, akým spôsobom bude príjemca do správy pridaný

·          kópiu pozvánky chceme poslať druhému organizátorovi, dolnou šípkou teda zvolíme možnosť "Kópia:"

·          Tabom sa vrátime na pole pre príjemcu, ktoré zmenilo názov podľa toho, čo sme v predchádzajúcom kroku vybrali v zoznamovom rámiku, na "Kópia:". Zadáme doň teda adresu druhého organizátora

·          stlačením klávesy Enter pridáme ďalšie pole pre príjemcu. Môžeme si všimnúť, že Thunderbird sa snaží správať inteligentne a predpokladá, že aj ďalší adresát má dostať kópiu správy. V tomto prípade ho vyvedieme z omylu tak, že sa Shift+Tabom dostaneme na zoznamový rámik a dolnou šípkou zvolíme možnosť "Skrytá kópia:"

·          Tabom sa presunieme na pole pre príjemcu, ktoré tak ako v predošlom prípade zmenilo názov na "SKrytá kópia:" a napíšeme adresu prvého pozvaného

- ďalším odentrovaním pridáme pole pre príjemcu, ktoré bude tento raz už správne nastavené na skrytú kópiu a pridáme ďalšieho pozvaného

·          potom už je postup rovnaký ako v predchádzajúcom prípade

Posielanie skupinových správ v skrytých kópiách má mnoho využití, môže slúžiť aj ako spôsob zabranenia programom či ľuďom zberajúcim adresy pre reklamné účely v ich činnosti.

 

                Práca s prílohami

 

Okrem samotného textu môže správa obsahovať aj priložené súbory (obrázky, dokumenty, audio...). Väčšina poskytovateľov e-mailových služieb neumožňuje poslať prílohu väčšiu ako 5 MB.

 

                    Ukladanie príloh

 

Ak nám niekto pošle správu s prílohou, čítač obrazovky pred predmetom správy v zozname správ v hlavnom okne Thunderbirdu oznámi "Má prilohu". Ak chceme danú prilohu uložiť na disk, postupujeme takto:

·          otvoríme danú správu

·          v ponuke Súbor nájdeme podponuku Prílohy, vôjdeme do nej

·          tu máme najprv podponuky s názvami jednotlivých priložených súborov. Prílohy sú očíslované, pričom prvá príloha má číslo 0, nepýtajte sa prečo...

·          ďalej nasledujú položky pre prácu so všetkými prílohami: otvoriť, uložiť, vyčleniť, odstrániť všetky prílohy

·          ak je teda prvou prílohou napr. súbor faktura.doc, budeme mať v podponuke Prílohy podponuku "0 faktura.doc". Vôjdeme teda do nej a zvolíme položku Uložiť

·          otvorí sa nám klasický dialóg na ukladanie súborov, v ktorom si zvolíme, kde danú prílohu uložíme

·          po uložení budeme späť v správe, ktorú zatvoríme štandardným spôsobom

Upozornenie! Nikdy neukladajte a neotvárajte prílohy od neznámych, často môžu obsahovať vírus či iný škodlivý kód.

 

                    Posielanie príloh

 

Ak chceme niekomu poslať správu s prílohou, postupujeme takto:

·          v okne správy, ktorú píšeme (môže ísť o novú správu ale aj o odpoveď) vôjdeme do ponuky Súbor a v nej do podponuky Priložiť

·          aktivujeme položku Súbor (pre budúcnosť sa nám zíde skratka, ktorá je pri nej uvedená)

·          otvorí sa klasický dialóg pre otváranie súborov, v ktorom vyhľadáme požadovaný súbor alebo súbory a potvrdíme Enterom

- budeme sa nachádzať späť v rozpísanej správe

·          ak sme postupovali správne, medzi pole predmet a telo správy pribudne zoznam príloh. Ak sme teda v tele správy, Shift+Tab nás dostane do zoznamu

 

Adresár kontaktov

 

Program Mozilla Thunderbird môžeme využiť aj ako adresár kontaktov. Jednotlivým kontaktom môžeme priradiť okrem e-mailu telefónne čísla, adresu bydliska, kontakt na skype a iné podrobnosti. Môžeme mať tiež vytvorených viacero adresárov podľa typu kontaktov. Predvolene sú v Thunderbirde dva - Osobný adresár a Zozbierané adresy, do ktorých sa automaticky ukladajú adresy ľudí, ktorým odpovieme na e-mail. Tieto adresáre sa nedajú zmazať.

Do adresára sa dostaneme aktivovaním položky Adresár z ponuky Nástroje alebo skratkou CTRL+Shift+b.

 

                Opis okna adresára

 

Okno adresára sa správa ako samostatné okno, medzi ním a ostatnými oknami vrátane hlavného okna Thunderbirdu sa teda môžeme pohybovať pomocou Alt+Tab. Adresár má samostatný panel ponúk, stavový riadok aj kontextové ponuky.

Prvky v poradí tabulátora:

·          po otvorení okna sa nachádzame na zozname kontaktov v osobnom adresári. Ak sme sem nič nepridali, zoznam bude prázdny

·          v prípade, že je zoznam prázdny, tabulátor nás dostane na editačné pole "Meno alebo E-mail obsahuje". Toto je vyhľadávacie pole, kde môžeme napísať časť mena alebo emailu kontaktu a Thunderbird ho vyhľadá v zozname

·          v prípade, že máme v adresári aspoň jeden kontakt a nachádzame sa na ňom, nás tabulátor namiesto editačného poľa dostane na odkaz na e-mailovú adresu tohto kontaktu

·          za vyhľadávacím poľom nasleduje zoznam adresárov. Tu je princíp rovnaký ako v zozname poštových priečinkov v hlavnom okne Thunderbirdu, automaticky po pohybe šípkou sa teda daný adresár otvorí a ďalší tabulátor nás už dostane späť na zoznam kontaktov vo vybranom adresári. Ako si môžeme všimnúť, po otvorení okna adresára sa môžeme Shift+Tabom hneď dostať na zoznam adresárov

 

                Panel ponúk adresára

 

·          najzaujímavejšie možnosti poskytuje ponuka Súbor. Prostredníctvom nej pridávame kontakt, vytvárame nový adresár či tlačíme jednotlivé kontakty a adresáre

·          v ponuke Zobraziť je zaujímavá podponuka "Meno zobraziť ako". Tu nastavujeme, či má Thunderbird zobrazovať meno kontaktu ako "Meno Priezvisko", "Priezvisko Meno" alebo ako "Zobrazované meno" (vysvetlené nižšie). Zobrazované meno je predvolené

 

                Pridávanie kontaktov

 

V okne adresára zvolíme v ponuke Súbor podponuku Nový a v nej položku Kontakt... (skratka CTRL+n). Otvorí sa dialógové okno, v ktorom vyplníme potrebné údaje. Tu treba upozorniť na niektoré nie príliš jednoznačné veci:

·          editačné pole zobrazované meno sa vyplní samé, ak zadáme meno a priezvisko. Ak budeme kontaktu meno a priezvisko upravovať a v podponuke "Meno zobraziť ako" máme začiarknutú položku "Zobrazované meno", budeme musieť ručne upraviť aj pole zobrazované meno, aby sme kontakt v zozname videli s novými údajmi

·          pole "Domov:" slúži na zaznamenanie telefónneho čísla, nie adresy, ako by sa mohlo zdať

·          ak si celý dialóg prejdeme tabulátorom, zistíme, že má viacero kariet, pričom sa nachádzame na prvej z nich - "kontakt" a že pomocou zoznamového rámiku "Pridať do:" môžeme určiť adresár, do ktorého sa kontakt pridá

·          ak sa presunieme na jednu z ďalších kariet, môžeme vypĺňať ďalšie detaily kontaktu - adresu bydliska, dátum narodenia, pracovnú pozíciu apod. Na presun po kartách je možné použiť aj skratky CTRL+Tab a CTRL+Shift+Tab

·          po vyplnení všetkých údajov, ktoré považujeme za potrebné, aktivujeme tlačidlo OK alebo jednoducho stlačíme Enter na poslednom vypĺňanom editačnom poli

 

                Úprava a prezeranie podrobností kontaktov

 

·          na vybranom kontakte stlačíme Enter

·          otvorí sa podobný dialóg ako pri pridávaní kontaktu. Líši sa len tým, že nemôžeme určiť, do ktorého adresára kontakt patrí

·          upravíme požadované údaje a potvrdíme

·          tento postup môžeme použiť aj vtedy, ak si len chceme pozrieť alebo skopírovať nejaký údaj o danom kontakte

 

                Poznámky k adresáru

 

·          z klávesnice nie je možné presúvať kontakty medzi adresármi. Ak sa teda rozhodneme, že máme kontakt v nesprávnom adresári, musíme ho v novom adresári vytvoriť, opísať údaje z pôvodného a pôvodný odstrániť. Pre niektorých bude možno výhodnejšie vytvárať kontakty priamo v Zozbieraných adresách, aby boli všetky pohromade

·          skupinovú správu môžeme poslať aj z adresára a to tak, že štandardným spôsobom označíme kontakty, ktorým chceme písať a z podponuky Nový zvolíme položku SPráva (Ctrl+m)

 

                   Vyhľadávanie v správach

 

Thunderbird umožňuje vyhľadávať v správach viacerými spôsobmi:

1. pomocou editačného poľa "Rýchly filter: Filtrovať tieto správy..." v hlavnom okne. V tomto prípade sa prehľadá len aktuálny priečinok, pričom sa v zozname zobrazia len správy obsahujúce hľadaný reťazec

2. Ak v ponuke Zobraziť vôjdeme do podponuky "Panely s nástrojmi" a aktivujeme položku "Panel nástrojov pošty", medzi zoznam kariet/záložiek a stromový zoznam poštových priečinkov v hlavnom okne v poradí tabulátora pribudne editačné pole Hľadať, toto hľadá globálne, teda vo všetkých priečinkoch

3. Pomocou príkazu "Hľadať v správach..." (Ctrl+Shift+f), kde sa otvorí okno, v ktorom môžeme hľadať pomocou zvolených kritérií

4. Pomocou doplnku Expression Search, viac informácií v diskusii na fóre UNSS.

 

                   Poznámka k verziám

 

Tento návod je funkčný s Thunderbirdom vo verziách 13.0 a 14.0. Za jeho funkčnosť pre budúce verzie sa nezaručujeme, ikeď nejaké prevratné zmeny by nastať nemali.

 

Ďalšie zdroje informácií

 

·          diskusia vo fóre UNSS obsahujúca množstvo tipov na doplnky a používanie: http://forum.unss.sk/index.php?topic=21.0

·          domovská stránka Thunderbirdu: http://www.mozilla.org/sk/thunderbird/