Aplikácie na telefonovanie cez internet Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska Počítačový tábor reSET 6. ročník Ždiar, 2014 Lektor workshopu - Ondrej Rosík Obsah Úvod 1. Zello 1.1 Inštalácia 1.2 Vytvorenie účtu a prvé spustenie 1.2 pridanie a autorizovanie kontaktu 1.3 Kanáli 1.4 profily a nastavenie 2. Teamtalk 2.1 Inštalácia 2.2 Nastavenia 2.3 Pripojenie na server a vytvorenie kanálu 2.4 Pár poznámok Záver Úvod Na tomto workshope si predstavíme dve aplikácie, pomocou ktorých môžete telefonovať cez internet. Zello je program, cez ktorý si môžete posielať hlasové správy. Funguje veľmi podobne, ako niekdajšie vysielačky, na prenos zvuku však využíva internet. Komunikovať môžete s jedným, ale aj s viacerými používateľmi naraz. Program Teamtalk umožňuje prenos zvuku vo vysokej kvalite a hodí sa na konferenčné hovory. 1. Zello 1.1 Inštalácia Bezplatný program Zello si môžete stiahnuť zo stránky www.zello.com, po aktivovaní odkazu Free download. - Po jeho aktivovaní sa rozbalí ponuka, v ktorej aktivujte odkaz Zello for PC. - Aby ste program nainštalovali, spustite súbor, ktorý ste stiahli a potvrďte oprávnenia pre aplikáciu. - Otvorí sa uvítacia obrazovka. Aktivujte tlačidlo next. - Na nasledujúcej obrazovke sa zobrazia licenčné podmienky. Tie odsúhlasíme tlačidlom I agree. - Na ďalšej obrazovke sa program pýta, kam ho chcete nainštalovať. Cestu môžete napísať (tlačidlo Browse sa dá nájsť myšou, ale u mňa nereaguje na ľavý klik). - Inštaláciu spustíte tlačidlom Install. - Po nainštalovaní sa objaví záverečné okno, ktoré môžete zatvoriť tlačidlom Finish. - Teraz by sa malo objaviť okno brány Firewall systému Windows. Aktivujte tlačidlo povoliť výnimku. 1.2 Vytvorenie účtu a prvé spustenie Po Nainštalovaní sa program Zello automaticky spustí. Odkaz pre budúce spustenie nájdete aj na pracovnej ploche. Aby sme mohli program používať, je potrebné sa zaregistrovať: - Tabulátorom nájdite prvok Create new Zello account a stlačte medzeru. - V nasledujúcom okne musíte zadať tieto údaje: - Username: Vaša prezývka (minimálne 5 znakov). - Po zadaní prezývky sa objaví tlačidlo check availability. Ak ho aktivujete, dozviete sa, či je používateľské meno dostupné (hlásenie username available). Ak dostupné nie je, zobrazí sa správa username already taken. - Password: heslo (minimálne 4 znaky). - Confirm password: Opätovne zadajte heslo. - Email address: Vaša e-mailová adresa. - Účet vytvoríte aktivovaním tlačidla next. - Ak bol účet správne vytvorený, objaví sa obrazovka, na ktorej je začiarkávacie pole Signin to Zello network using this account. Po jeho začiarknutí sa bude program prihlasovať pod týmto účtom. Začiarknite a aktivujte tlačidlo finish. - Teraz by ste už mali byť prihlásený pod vašim účtom. Môžete sa porozhliadnuť po okne programu. Funguje tabulátor aj panel ponúk. Hneď na začiatku je potrebné zmeniť zobrazenie a jazyk: - Jazyk nastavíme tak, že z menu tools aktivujeme položku Options. Tabulátorom nájdeme zoznam language a vyberieme Česky. V ponuke je aj Slovenčina, ale v čase písania tohto textu je zanedbaná. Čeština tiež nie je kompletná, ale môže pomôcť. Nastavenie uložíme tlačidlom OK. - S čítačmi obrazovky sa lepšie pracuje v tzv. kompaktnom zobrazení. To aktivujeme v menu vzhled, začiarknutím položky kompaktní. V okne programu sú dve záložky. Adresáře (contacts) a historie (history). Nás bude najčastejšie zaujímať záložka s kontaktmi. Hneď za záložkami je zoznam kontaktov. Mali by ste v ňom vidieť jediný kontakt s názvom echo a stavom Prihlásený. Môžeme otestovať, či program pracuje správne: - Postavte sa na kontakt echo, stlačte a držte F7. - Mali by ste počuť zapípanie. Stále držte kláves F7. Kým kláves držíte správa sa nahráva a odosiela. Po nahratí správy kláves pustite. - Po uvoľnení klávesu F7 by ste mali opäť počuť zapípanie. Následne by ste mali počuť ďalší zvuk. Takto Zello oznamuje novú správu. Hneď za tým vám Zello prehrá vašu správu, ktorú vám kontakt Echo vrátil. - Ak tento postup nefunguje, je možné že: - Kláves F7 koliduje s nejakou inou aplikáciou - nemáte správne nastavený mikrofón - Aplikácia nemá prístup k internetu (skontrolujte, či nemáte niekde na pozadí okno s bránou firewall a požiadavkou na povolenie výnimky). 1.2 Pridanie a autorizovanie kontaktu Ak si niekoho chcete pridať do kontaktov, môžete použiť tento spôsob: - V menu Nástroje kliknite na položku Přidat kontakt. - Objaví sa editačné pole, do ktorého môžete zadať e-mailovú adresu alebo používateľské meno, ktoré hľadáte. - Teraz aktivujte tlačidlo další. - Ak program niekoho nájde, v zozname si môžete pozrieť výsledky. - Vyberte osobu, ktorú ste hľadali a stlačte tlačidlo další. - Kontakt sa pridá do zoznamu, ale zatiaľ nie je autorizovaný. Ak si vás niekto pridá do zoznamu, môžete ho autorizovať takto: - Najprv musíte zistiť, že vás naozaj niekto žiada o autorizáciu. Pomocou príkazov vášho čítača obrazovky si prečítajte stavový riadok. Ak tam uvidíte niečo ako 1, znamená to, že nejaké kontakty čakajú na autorizáciu. - Teraz budete potrebovať presunúť myš na to miesto s číslami. Ak používate JAWS, použite JAWS kurzor. Pri NVDA sa mi najviac osvedčilo prezeranie obrazovky. Tým nájdite čísla 1, presuňte na toto miesto myš a emulujte ľavé kliknutie myši. - Zobrazí sa kontextové menu s kontaktmi, ktoré vás žiadajú o autorizáciu. - Enterom vyberte kontakt. - Máte možnosti odmietnuť, prijať, blokovať. - Po autorizovaní môžete kontaktu posielať správy. V predošlej kapitole sme si ukázali posielanie správ pomocou klávesu F7. Ak chcete posielať dlhšie správy, môžete využiť klávesu ctrl+F7. Tú nemusíte držať. Po stlačení ctrl+F7 môžete nahrávať a nahrávanie zastavíte klávesom F7 alebo ctrl+F7. - Ak si chcete pozrieť históriu správ, stlačte na kontakte šípku doprava. Uvidíte tu dátumy jednotlivých správ. Message from znamená správa od, Message to správa pre. Prehrávanie spustíte klávesom enter. Program prehráva vždy od aktuálneho miesta až po koniec zoznamu. Prehrávanie konverzácie zastavíte klávesom escape, tým aj opustíte históriu správ. - Pri Kontaktoch môžete vidieť aj ich statusy. Takisto sa tu môže zobraziť aj hlásenie „got a new message“, ak vám kontakt poslal správu, ktorú ste zatiaľ nepočuli. Správu si môžete prehrať tak, že na kontakte vyvoláte kontextové menu a aktivujete položku Play new messages. Ak si chcete nastaviť vlastný status, môžete tak urobiť z menu nástroje položkou change status Message. Napíšte text statusu a stlačte enter. - Okrem statusov môžete nastaviť aj stav prihlásený, nemám čas a podobne. Tu opäť musíte využiť simulovanie myši: - Presuňte myš na stavový riadok, teda na koniec obrazovky, kde je aktuálny stav, zväčša teda niečo ako prihlásený. Tu kliknite ľavým tlačidlom myši a vyberte stav z kontextového menu. 1.3 Kanály S používateľmi môžete komunikovať aj naraz v tzv. kanáloch. To znamená, že každý, kto sa pridá do kanálu, môže prijímať správy a tiež aj správy posielať, pričom všetky správy idú všetkým používateľom. Vytvorenie kanálu: - Aktivujte položku Přidat kanál v menu nástroje. - otvorí sa dialóg s týmito možnosťami (NVDA nečíta popisky, dajú sa zistiť prezeraním obrazovky): - Jméno kanálu: Sem zadajte názov kanálu, pod ktorým sa bude dať vyhľadať. - Stručný popis kanálu: Nepotrebuje komentár. - V nasledujúcom zozname môžete nastaviť: Anyone can talk and listen (Každý môže počúvať a hovoriť). Owner, moderators and trusted users can talk, anyone can listen (moderátor, vlastník a vybraté osoby môžu hovoriť, každý môže počúvať). Posledná možnosť je only owner and moderators can talk, anyone can listen (len vlastník a moderátori môžu hovoriť, každý môže počúvať). - Začiarkávacie pole password protected: Ak začiarknete, kanál bude vyžadovať na vstup heslo. - Po aktivovaní tlačidla next sa objaví nové okno. Môže sa stať, že kanál s rovnakým názvom už existuje. V takom prípade sa vráťte a vymyslite nové meno. - Ak sa podarilo kanál vytvoriť, objaví sa okno so začiarkávacím poľom update profile of the new channel a tlačidlom dokonči. Profil sa dá kedykoľvek upraviť, takže stačí ak aktivujete tlačidlo dokonči. Do existujúceho kanála sa pridáte takto: - V menu nástroje aktivujte položku Přidat kanál. - Do poľa Jméno kanálu zadajte názov. Pokusne som pre účely tohto tábora vytvoril kanál s Názvom TaborReset. Môžete sa skúsiť pridať. - Po zadaní názvu aktivujte tlačidlo další. - Objaví sa zoznam s výsledkami. - Vyberte požadovaný kanál a aktivujte tlačidlo další. - Zobrazí sa popis kanálu, meno a informácia o tom, kto môže hovoriť a počúvať. - Do kanálu sa prihlásite Aktivovaním tlačidla Další a Dokončiť. - Kanál teraz uvidíte v zozname kontaktov. Ak sa chcete pripojiť, aktivujte v kontextovom menu tlačidlo připojit. - Ak chcete do kanálu poslať správu, postupujte rovnako, ako pri kontaktoch. - Ak si chcete pozrieť, kto je v kanály, aktivujte kanál klávesom enter a pozrite si zoznam šípkami. Zoznam zatvoríte klávesom esc. - Kanál opustíte tak, že v kontextovom menu aktivujete položku odpojit. 1.4 Profily a nastavenie Svoj profil si môžete upraviť aktivovaním položky stav >Edit my profile na panely ponúk. Polia sú nepopísané, ale dajú sa čítať prezeraním obrazovky alebo JAWS kurzorom. - Editačné pole Display name: Umožňuje nastaviť meno, ktoré sa zobrazí ostatným. - Zoznam Language: Tu môžete nastaviť, akým jazykom hovoríte. - Editačné pole Location: Tu môžete nastaviť, kde sa nachádzate. - Editačné pole Website: Webová stránka. - Editačné pole Change status message: Sem môžete zadať správu o nálade. - Viacriadkové editačné pole about me: Niečo o sebe. - Nasledujú tlačidlá OK, Zrušiť. - Potom nasleduje tlačidlo Upload. Po jeho aktivovaní môžete pridať k profilu obrázok. - Obrázok vymažete tlačidlom Delete. - Tlačidlom record Môžete nahrať predstavenie, ktoré si môžu ľudia vypočuť priamo z vášho profilu. - Po aktivovaní tlačidla Record sa zobrazí nové okno. Ak chcete nahrávať, stlačte v tomto okne record a začnite hovoriť. Nahrávanie zastavíte tlačidlom stop. - Nahrávku si môžete vypočuť tlačidlom play. - Ak ste spokojní, stlačte OK, čím sa nahrávka uloží a vrátite sa do predchádzajúceho okna. - V tomto okne si môžete opäť nahrávku prehrať tlačidlom play, alebo ju vymazať tlačidlom Delete, ktoré je za tlačidlom record. - Profil uložíte tlačidlom OK. Ak chcete upraviť profil kanála, nájdite ho v zozname kontaktov a v kontextovom menu vyberte položku Change channel. - Okno je veľmi podobné ako pri úprave osobného profilu, pozrite si ho podrobne prezeraním obrazovky alebo JAWS kurzorom. Ak si chcete upraviť nastavenia programu, Z menu nástroje aktivujte položku možnosti. Väčšina vecí je preložená do češtiny: preto len pár poznámok: - Okno nemá záložky, ale tlačidlá podobne, ako napríklad Tapinradio. Ak teda chcete meniť nastavenia zvuku, aktivujte tlačidlo zvuk (odporúčam skontrolovať, ak nefunguje posielanie správ). Klávesové skratky môžete zmeniť nasledovne: - Aktivujte tlačidlo ovládaní. - Nájdite skratku, ktorú chcete zmeniť a nájdite pri nej tlačidlo Nastav. - Na toto tlačidlo presuňte myš a kliknite ľavým tlačidlom myši. - Stlačte kláves, ktorý chcete použiť. - To, či sa to nastavilo správne zistíte JAWS kurzorom, alebo prezeraním obrazovky. 2. Teamtalk Program Teamtalk slúži na internetové audio konferencie. Využívajú ho napríklad používatelia NVDA na organizovanie hromadných virtuálnych stretnutí. Jeho výhodou je schopnosť prenášať audio vo vysokej kvalite a stereo. 2.1 Inštalácia Program si môžete stiahnuť zo stránky http://www.bearware.dk/index.php?section=products&pageid=tt4accessibility#hdrmenu je potrebné stiahnuť Portable verziu Teamtalku (inštalačnú vôbec neodporúčam) - odkaz TeamTalk4Classic_v4.6.1_Portable.zip - Súbor, ktorý ste stiahli rozbaľte. Teraz je potrebné nainštalovať skripty pre váš čítač obrazovky. Ak máte prenosnú verziu NVDA, doplnok nainštalujte nasledujúcim spôsobom: - Vyvolajte menu NVDA a aktivujte nástroje >Správca doplnkov. - Aktivujte tlačidlo Nainštalovať. -V dialógu nájdite rozbalený priečinok, v ňom priečinok NVDA plugin a tam súbor teamtalk.nvda-addon. - V dialógu, ktorý sa zobrazí, aktivujte tlačidlo áno. - Zatvorte správcu doplnkov tlačidlom Zatvoriť a potvrďte reštart NVDA. Ak máte NVDA nainštalované v systéme, môžete doplnok nainštalovať otvorením súboru z prieskumníka. Na všetky výzvy reagujte tlačidlom áno. Ak chcete nainštalovať skripty pre JAWS, postupujte nasledovne: - V súbore, ktorý sme stiahli v predošlom kroku nájdite priečinok JAWS script. V ňom je súbor jfw-tt42.zip - Tento zip súbor rozbaľte a súbory skopírujte do schránky. - Stlačte windows+R. V dialógu spustiť napíšte %appdata% a stlačte enter. - Následne pohľadajte a otvorte Freedom scientific\JAWS\verzia\jazyk. Verzia je verzia JAWSU, ktorú používate, obvykle by ste tam mali mať len jednu. Jazyk môžete mať buď sky, ak používate slovenskú verziu, alebo CSY, ak používate Českú verziu JAWSU. Ak používate anglickú verziu, mali by ste vidieť priečinok enu. - na toto miesto skopírujte súbory zo schránky. - Všetky sťažnosti Windows vybavte tlačidlom Pokračovať a áno. - Reštartujte JAWS. 2.2 Nastavenia Aby sme mohli program používať, je potrebné upraviť pár nastavení. Tu spomeniem len tie, ktoré sú naozaj nevyhnutné resp. tie, ktoré sa mi zdali byť užitočné: - program Teamtalk spustíme súborom TeamTalk4Classic.exe. - Hlavné okno sa skladá z prvkov, na ktoré sa môžeme dostať tabulátorom, z panela ponúk a zo stavového riadka. - My teraz potrebujeme otvoriť okno s nastaveniami. To môžeme nájsť v menu File >Preferences (F4). - Sme na záložke General. - Aby sme program prepli do slovenského jazyka, presunieme sa na záložku Window. Nájdeme Zoznam language a vyberieme možnosť Slovak.lng. Následne okno zatvoríme tlačidlom OK. - Teraz sa opäť vrátime do menu nastavenia. Jazyk programu by už mal byť Slovenčina, preto je to menu súbor >Nastavenia (F4). Záložka Všeobecné: - Editačné pole prezývka: Sem zadajte prezývku, pod ktorou sa budete zobrazovať po prihlásení na server. - Zvyšné prvky necháme ako sú. - Presunieme sa na začiarkávacie pole režim prenášania reči: Push to Talk a začiarkneme ho. - Ak je toto pole začiarknuté, tabulátorom sa presunieme na tlačidlo Nastaviť klávesy a aktivujeme ho medzerou. Teraz môžeme nastaviť skratku, ktorú budeme používať v režime Push to talk. Princíp funguje rovnako ako v programe Zello, teda kým kláves držíme, vysiela sa zvuk na server, keď kláves pustíme, vysielanie sa zastaví. Po stlačení klávesu si môžeme tabulátorom prejsť do editačného poľa, kde nájdeme tento kláves uložený. Na záložke okno je predvolene všetko nastavené v poriadku, zvedavci môžu popozerať a prípadne experimentovať. Na Záložke klient môžete vypnúť príjem videa a zdieľanej pracovnej plochy. - Odporúčam odčiarknuť možnosť Po pripojení na server automaticky vstúpiť do koreňovej zložky. Tým zaručíte, že vás Teamtalk po pripojení na server nehodí doprostred konverzácie. Záložka zvukový systém: - Prvý prepínač označený ako operátori nastavíme na direct sound. - Zoznam Vstupné zariadenie: Nastavíme podľa toho, z ktorého zariadenia chceme posielať zvuk. Vo väčšine prípadov stačí vybrať primary sound capture driver, prípadne Niečo ako Microphone audio device. - Zoznam Výstupné zariadenie: tu nastavujeme, z akého zdroja má Teamtalk prehrávať zvuk. Najčastejšie je to primary sound driver, alebo speakers audio device. - Tlačidlo testovať: Po jeho aktivovaní by ste mali v slúchadlách počuť zvuk z mikrofónu resp. vo výstupnom zariadení počuť zvuk zo vstupného. Testovanie vypnete tlačidlom zastaviť (Ak ste počas testovania nič nemenili, má toto tlačidlo fokus a stačí stlačiť medzeru). Záložka Zvukové udalosti: Pri každej udalosti je tlačidlo. Po jeho aktivovaní sa otvorí okno s výberom súboru. Predvolene má väčšina udalostí nastavené zvuky. Záložka klávesové skratky: Tu si môžete k predvoleným skratkám vytvoriť aj vlastné. Funguje to podobne ako so zvukmi. Pri každej skratke je tlačidlo Nastaviť klávesy. Po jeho aktivovaní stlačte požadovanú kombináciu. Tá sa okamžite objaví v poli so skratkou. Ak ju chcete vymazať, stlačte tlačidlo Clear. ostatné záložky môžeme zatiaľ nechať ako sú. 2.3 Pripojenie na server a vytvorenie kanálu Aby ste mohli cez program Teamtalk komunikovať, musíte sa pripojiť na server. Existujú najmenej dva verejné servery. Okrem toho si rôzne komunity ľudí vytvárajú vlastné servery. Ukážeme si, ako sa pripojiť na niektorý z pripravených serverov: - Aktivujte položku Súbor >Správca serverov (F3). - V zozname vyberte napríklad Public: Teamtalk 4 official server (EU) a stlačte enter. - Teamtalk sa na server pripojí a informáciu o tom prečítajú aj čítače obrazovky. - Pozrime sa bližšie na to, ako teraz vyzerá hlavné okno programu: - Stromové zobrazenie: Tu je zoznam všetkých kanálov zo servera, na ktorom sa práve nachádzate. Ak kanál rozbalíte, vidíte, kto v ňom práve je. - Posuvník Output volume: Týmto posuvníkom určujete hlasitosť výstupu, teda ako nahlas pôjde zvuk z Teamtalku z vašich slúchadiel. - Posuvník Imput Volume: určujete, ako nahlas pôjde zvuk od vás na server. Zvyčajne stačí niečo okolo troch percent. - Posuvník microphone activation level: funguje len ak máte zapnutú tzv. aktiváciu hlasom. Pri aktivácii hlasom Teamtalk vysiela zvuk stále bez toho, aby ste museli držať kláves. Tento posuvník určuje ako dlho má byť ticho, aby Teamtalk prestal vysielať zvuk. Ideálne nastavenie v tomto prípade neexistuje a treba trochu experimentovať. Ak ale chcete posielať zvuk stále, nastavte posuvník na nulu. - Zoznam záložiek: obsahuje záložky chat a súbory. Zvyčajne ste na záložke chat. - Neprepisovateľné editačné pole Channel messages: Obsahuje verejné správy, ktoré prišli do kanála od vášho vstupu. Môžu sem písať používatelia a tiež sa tu zobrazujú niektoré hlásenia programu, napr kto vstúpil a kto opustil kanál. - Editačné pole Type a message to the channel: Umožňuje napísať správu, ktorá sa zobrazí všetkým, ktorí sú v tomto kanály. predstavme si situáciu, že chcete vytvoriť konferenčnú miestnosť, v ktorej sa chcete stretnúť: - V strome s kanálmi zabaľte všetky položky. - Aktivujte položku miestnosti > Vytvoriť miestnosť (F7). - Otvorí sa nové okno, v ktorom máte tieto možnosti: - Editačné pole Názov miestnosti: Sem zadajte názov, ktorý sa zobrazí ostatným používateľom. - Editačné pole téma: Sem môžete napísať popis (nepovinné). - Začiarkávacie pole Chránená heslom: Ak začiarknete, môžete nastaviť heslo, ktoré budú musieť používatelia zadať pri vstupe (odporúčam využívať, aby vám do miestnosti nevstupovali cudzie osoby). - Editačné pole heslo: Zobrazí sa len, ak ste začiarkli, že chcete používať heslo. Sem zadajte heslo. - Heslo operátora: Toto využijete len ak vytvárate trvalý kanál na vlastnom servery. Podrobnosti nájdete v dokumentácii k Teamtalku. - Začiarkávacie pole Echo: Hear your self. Ak začiarknete, kanál sa nebude používať na komunikáciu, ale len na testovanie a všetko, čo poviete sa vám vráti. Takýto kanál si môžete vytvoriť, ak máte problémy so zvukom a potrebujete zistiť, čo sa vysiela od vás smerom na server. - Začiarkávacie pole Echo video: Funguje rovnako, len vracia späť video, ak máte aktívnu video kameru. - Začiarkávacie pole Echo desktop: Vracia naspäť zobrazenie zdieľanej pracovnej plochy. - Začiarkávacie pole Allow only one user to transmit: Ak začiarknete, v jednom momente bude môcť hovoriť v miestnosti len jedna osoba. Vhodné, ak robíte napríklad prednášku. - Začiarkávacie pole classrooms operator controls transmissions: Ak začiarknete, môžete vy rozhodovať o tom, kto bude hovoriť (zvedavci podrobnosti nájdu v dokumentácii). - Začiarkávacie pole operator receive: Only operators see and hear. Ak začiarknete, budete len vy prijímať audio od ostatných. Ostatní budú počuť a vidieť vás, ale nebudú vidieť a počuť ostatných. Opäť užitočné pri workshopoch a podobných udalostiach. - Voice codec: Tu nastavujete kodek, ktorý sa bude používať na prenos zvuku. V čase písania tohto dokumentu sú dostupné možnosti Speeks a Celt. Čoskoro ale bude verzia Teamtalk 5, ktorá bude používať len kodek Opus. Na prenos reči stačí kodek Speeks, na prenos hudby sa odporúča kodek Celt. - Ak chcete dosiahnuť vysokú kvalitu zvuku, odporúčam nastaviť na Celt variable. - Nasledujúci prepínač umožňuje nastaviť vzorkovaciu frekvenciu. Možnosti sú len 32 a 44,1 KHZ. 44,1 KHZ je náročnejšia na pripojenie, preto treba zvážiť, aké pripojenie majú účastníci. - audio channels: Mono alebo stereo. Asi netreba vysvetľovať. Po nastavení na stereo ale program upozorní, že v tomto režime nefunguje rušenie šumu a ozveny. Hlásenie zatvoríme aktivovaním tlačidla OK. - Bitrate: Určuje úroveň skreslenia. Môžete nastaviť až na 320000, čo je najmenšia úroveň (320 kB/s). Bežne ale stačí 128000. - Editačné pole Transmit interval: Určuje veľkosť bufferu počas prenosu audia. Odporúčam neexperimentovať, pokiaľ na to nemáte dobrý dôvod. - Zvyšné začiarkávacie polia necháme opäť pre zvedavcov v pomocníkovi. - Kanál vytvoríme tlačidlom OK. Ak sa teraz niekto chce pridať do nášho kanála, musí splniť tri podmienky: 1) Musí byť na tom istom serveri ako my. 2) Musí kanál nájsť v strome a pripojiť sa (cez kontextové menu položka Vstúpiť do miestnosti ctrl+j). 3) Ak miestnosť vyžaduje heslo, musí ho zadať. V kanáloch je možné komunikovať štyrmi spôsobmi: 1) Push to talk: Ak je okolo vás rušno, alebo hovoríte len niekedy, môžete aktivovať položku push to talk (z menu ja, položka Používať push to talk, ctrl+alt+t). V tomto prípade vás bude počuť len vtedy, keď budete držať kláves (nastavili sme ho v kapitole 2.2). 2) Hlasová aktivácia: Môžete ju opäť zapnúť z menu ja > Používať aktiváciu hlasom (ctrl+shift+a). Pri tomto režime Teamtalk od vás vysiela zvuk neustále, v závislosti od nastavenia posuvníka Microphone activation level. Ak si chcete overiť, ako sa táto funkcia správa, vytvorte si testovací kanál a začiarknite test hear your self. Ak ale viete, že chcete audio posielať stále nezávisle od šumov, môžete posuvník nastaviť na hodnotu nula. 3). Verejné textové správy: Tie môžete písať do poľa type a message here. 4) Súkromné správy: Tie môžete písať konkrétnym používateľom. V strome rozbaľte váš kanál a nájdite používateľa. V kontextovom menu aktivujte položku správy (ctrl+e). tieto spôsoby môžete ľubovoľne kombinovať a posielanie správ nie je nijako obmedzené hlasovou komunikáciou. 2.4 Pár poznámok Ak sa vám zdá, že je nejaký používateľ potichu, môžete ho zosilniť. Stačí, ak rozbalíte kanál, v ktorom sa nachádzate, nájdete používateľa a stlačíte ctrl+shift+šípka doprava. Ctrl+shift+šípka doľava stíši hlasitosť. Používateľa môžete aj úplne stíšiť cez kontextové menu, alebo skratkou ctrl+shift+m. Ak používate JAWS, môžete si zistiť, či máte aktívne Push to talk alebo aktiváciu hlasom skratkou ctrl+shift+s. Podrobnejšie o všetkých skratkách v skriptoch pre JAWS si môžete prečítať anglicky tu: http://www.dlee.org/teamtalk/TeamTalk4Classic.htm na stavovom riadku môžete vidieť stav prenosu. TX =príjem, RX =odosielanie. Ak teda vidíte, že RX je 0, vysielate ticho. Takto môžete aj s NVDA rýchlo zistiť, či máte aktívnu hlasovú aktiváciu. Záver Na tomto workshope sme si ukázali dve aplikácie, ktoré môžete využiť na telefonovanie cez internet. Pre krátkosť času sme nestihli všetko. Anglická dokumentácia k programu Teamtalk obsahuje podrobný popis k vytvoreniu vlastného servera a k ďalším pokročilým funkciám. Ak hľadáte podrobnosti k programu Zello, odporúčam pozrieť sekciu Support na stránke programu.