Nákupný asistent – unikátny projekt spoločnosti Billa a ÚNSS

Sťažená orientácia, často sa meniace umiestnenie tovaru v regáloch, zúžené priestory, nesprávne či nedostatočné osvetlenie v predajni, malými číslicami písané cenovky, ťažko čitateľný displej či piktogramy na váhe. To je len niekoľko problémov, s ktorými zrakovo postihnutí zápolia v predajniach potravín.

Nakupovať pohodlne a bez stresu nie je pre všetkých samozrejmosťou. Práve na základe týchto poznatkov sme sa v spolupráci s občianskym združením BILLA ľuďom pustili do realizácie projektu s názvom Nákupný asistent. ÚNSS viedla 11. januára školenie pre vedúcich prevádzok a niekoľkých zamestnancov predajní, v ktorých sa projekt pilotne spúšťa. Podaktorí zo zamestnancov si mohli na vlastnej koži vyskúšať nielen to, aké to je sprevádzať človeka, ktorý nemá žiaden vizuálny vnem, ale pomocou simulačných okuliarov aj to, aké to vlastne je, pohybovať sa pomedzi regály bez zrakovej kontroly. Pre sieť predajní BILLA sme pripravili informačné materiály vo forme letákov a krátkeho inštruktážneho videa, z ktorých sa dozvedia, ako nevidiacim a slabozrakým čo najefektívnejším spôsobom poskytovať pri nakupovaní komplexnú pomoc.

Vstup do predajne s asistentom
Foto: Vstup do predajne s asistentom

Nie je to nič náročné. V prípade, že pracovníci Billy zbadajú nevidiaceho či slabozrakého človeka, ktorý má pri orientácii v predajni, pri čítaní cenoviek alebo hľadaní tovaru zjavné ťažkosti, oslovia ho a ponúknu mu asistenciu pri nakupovaní. Súčasťou školiacich materiálov bol aj popis techník bezpečného sprevádzania človeka so zrakovým postihnutím, t. j. spôsob, akým sa nevidiaci zákazník sprievodcu drží, ako sa s nákupným košíkom či vozíkom spolu pohybovať po predajni, ako prekonávať zúžené priestory a pod. Nákupný asistent sprostredkuje zrakovo postihnutému všetky potrebné informácie týkajúce sa konkrétneho žiadaného tovaru (druh, značku, gramáž, cenu, dátum spotreby, príp. spôsob prípravy či dávkovanie), samotný výber však, prirodzene, ostáva na zákazníkovi.

Výber potravín
Foto: Výber potravín

Ak nevidiaci platí kartou, zamestnanec Billy mu ukáže terminál (s jeho obsluhou už nakupujúci zväčša problém nemá), ak platí hotovosťou, dôležité je nahlas zopakovať nominálnu hodnotu podávanej bankovky a následne prípadný výdavok pri odpočítavaní vkladať priamo do ruky nevidiaceho zákazníka. Po zaplatení tovaru nájde nákupný asistent miesto, kde si kupujúci môže tovar samostatne poukladať do svojej tašky, a vyprevadí ho z predajne.

Platba kartou
Foto: Platba kartou

Platba hotovosťou
Foto: Platba hotovosťou

V priebehu roka 2017 budú postupne prebiehať školenia predajcov vo všetkých 136 predajniach BILLA na Slovensku. Cieľom je do konca tohto roka poskytovať službu Nákupný asistent na celom území SR. V týchto dňoch už prebieha reálne testovanie projektu na vybraných predajniach v Bratislave: Nobelovo námestie, Segnerova a Cubicon. „Som rád, že nápad sa stretol na strane ÚNSS s ústretovým prijatím, lebo som presvedčený, že bez ich praktických usmernení by sme projekt nikdy nemohli realizovať. Verím, že v blízkej budúcnosti sa ukáže prospešnosť asistovaného nákupu,“ povedal na margo projektu generálny riaditeľ BILLA Slovensko Dariusz Bator.

Únia nevidiacich a slabozrakých v mene všetkých svojich členov a klientov ďakuje spoločnosti BILLA za spoluprácu a realizáciu služby Nákupný asistent, ktorá je výrazným krokom k samostatnosti a nezávislosti ľudí so zrakovým postihnutím.